Kino » archiwum » Tulipany

Podstawowe informacje

Tytuł
Tulipany
Data premiery kinowej
2005-03-04
Kraj produkcji
Polska 2004
Aktorzy i twórcy
reżyseria:
Jacek Borcuch

scenariusz:
Jacek Borcuch

aktorzy:
Jan Nowicki - Matka
Małgorzata Braunek - Marianna
Zygmunt Malanowicz - Malutki
Ilona Ostrowska - Ola
Andrzej Chyra - Dzieciak
Edyta Łukaszewska
Mariusz Drężek -Julian, kolega Dzieciaka
Eligiusz Ramm
Andrzej Kęmpczyński
Wojciech Kalarus - Lekarz
Katarzyna Komarowska
Maciej Płończyk
Anna Jordanek
Franciszek Trzeciak - Policjant
Inga Audycka
Maria Dufrene
Jerzy Próchnicki
Agnieszka Michalska
Hanna Orsztynowicz
Tadeusz Pluciński

zdjęcia:
Damian Pietrasik

muzyka:
Daniel Bloom

scenografia:
Elwira Pluta

producent:
Piotr Audycki

montaż:
Magdalena Mikołajczyk

kostiumy:
Magdalena Maciejewska
Marzena Wardzyk

Opis filmu
Najnowsze dzieło reżysera młodego pokolenia to piękny film o tym, co w życiu najważniejsze. Na niepowtarzalny klimat filmu składają się zdjęcia, muzyka oraz gra aktorów, których kreacje wyznaczyły drogę polskiego kina: Jana Nowickiego, Zygmunta Malanowicza, Tadeusza Plucińskiego oraz nagrodzonej na Festiwalu w Gdyni (2004) Małgorzaty Braunek. U ich boku wystąpili Ilona Ostrowska i Andrzej Chyra.


Tulipany Jacka Borcucha zostały przyjęte owacyjnie (na Festiwalu w Gdyni).
(...) To tradycyjnie opowiedziana, (...) pełna wewnętrznego ciepła opowieść o urokach wieku dojrzałego. Jej bohaterami są trzej mężczyźni (...), którzy, pędząc przez życie dość intensywnie, nagle zauważyli, że jego kres jest niedaleki. Próbują je przewartościować, dostrzegając urok w sprawach najprostszych, a zarazem - jak się okazuje - najważniejszych, takich jak przyjaźń, miłość, lojalność. To także opowieść o odzyskaniu utraconego międzypokoleniowego porozumienia. Po trwającej ponad ćwierć wieku nieobecności na ekranie pojawiła się w Tulipanach Małgorzata Braunek. I jest to come back w wielkim stylu.
Jerzy Armata, Gazeta Wyborcza

Wybitna jest rola Malanowicza - niezapomnianego chłopaka z Noża w wodzie. (...) Drugi atut to powracająca Małgorzata Braunek, wciąż piękna, ale inna, wewnętrznie rozświetlona.
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza

Kiedy forma staje się ważniejsza od treści, sztuką jest powrócić do najbardziej klasycznych kanonów kina i w ten sposób zamanifestować nową myśl.
Jacek Borcuch