Kino » archiwum » Uśpione dziecko

Podstawowe informacje

Tytuł
Uśpione dziecko
Tytuł oryginalny
The Sleeping Child / L'nfant endormi
Data premiery kinowej
2006-12-08
Kraj produkcji
Belgia / Maroko 2004
Aktorzy i twórcy
reżyseria:
Yasmine Kassari

scenariusz:
Yasmine Kassari

akorzy:
Rachida Brakni
Mounia Osfour
Mohamed Mokhtari - Kierowca czerwonej ciężarówki
Nermine Elhaggar - Siham
Fatna Abdessamie - Babcia
Khamsa Abdessamie - Matka
Issa Abdessamie - Amziane
Mimoun Abdessamie - Ahmed
Driss Abdessamie - Hassan
Rabie Kassari - Nauczycielka
Driss Belkasmi - Znachor
Mohamed Abdessamie - Mały chłopiec
Hadda Abdessamie - Kobieta z kamerą
Siham Darghal - Jemäa
Halima Driss - Matka Halimy

zdjęcia:
Yorgos Arvanitis

muzyka:
Lévon Minassian
Armand Amar
Koussan Achod

producent:
Jean-Jacques Andrien

producent wykonawczy:
Cynthia Butterworth

montaż:
Susana Rossberg

Opis filmu
Grand Prix "Jantar 2004" za najlepszy debiut 23. Koszalinskiego Festiwalu Debiutow Filmowych Młodzi i Film 2004. Jury Festiwalu w Koszalinie uhonorowało ponadto odtwórczynię głównej roli (Rachida Brakni) nagrodą w kategorii Najlepsza Rola Żeńska.

XXI wiek. Północne Maroko. Młody mężczyzna, młoda kobieta. Bohaterów poznajemy w dniu wielkiego święta. To dzień ich ślubu. Jedyny, jaki przeżyją razem. Tuż po nocy poślubnej mężczyzna wyjeżdża. Jak się okazuje - na zawsze. Dla niego wyjazd oznacza wolność. Dla porzuconej kobiety wegetację. Czy podobnie jak tysiące innych kobiet całe życie spędzi samotnie, uwięziona w tradycyjnym świecie rządzonym surowym prawem Szarłatu?


Marokańsko-belgijska produkcja może być interpretowana na wiele sposobów. Pomijając wątek magiczny, 32-letniej reżyserce w prostej historii udało się świetnie oddać sytuację marokańskich kobiet w świecie XXI-go wieku. Świecie całkowicie zdominowanym przez mężczyzn, którzy (choć nieobecni fizycznie) wyciskają piętno na życiu kobiet.
Iwona Cegiełkówna, KINO

Istnieje niedaleko nas świat, którego nie znamy - islam. Nieczęsto mamy okazję zobaczyć jego prawdziwe oblicze, pokazane w sposób zrozumiały dla człowieka Zachodu. Dzięki temu filmowi poznałem część prawdy o ludziach Południa. Wartą dużo więcej niż sensacyjne i powierzchowne informacje wszechobecne w gazetach, mediach i kinie masowym. Film ponadto magiczny i poetycki - zachwyca obrazami otwartych przestrzeni i muzyką.
Piotr Kobus, KINO